Kolej Transsyberyjska - pociągi i wagony

Kolej Transsyberyjska - pociągi i wagony

Kolej Transsyberyjska - pociągi i wagony

W rosyjskich kolejach pociągi dalekobieżne dzielą się na trzy podstawowe kategorie: pasażyrskij (osobowy), skoryj (pospieszny) i firmiennyj (firmowy). Różnią się one częstotliwością przystanków, szybkością jazdy, jakością, wiekiem i stanem wagonów oraz standardem obsługi, a także cenami biletów.

     
Zachód słońca na peronie

W lepszych pociągach zdarzają się wagony, w których zapewniane jest wyżywienie (w cenie biletu) oraz przedziały oddzielne dla kobiet i mężczyzn.

Wagony są podzielone na klasy, które trzeba omówić nieco dokładniej:

- płackartnyj (symbol „П”) – wagony bezprzedziałowe z miejscami leżącymi, najtańsze na dalekich trasach, mieszczące 54 pasażerów. Miejsca ułożone są na dwóch piętrach, część z nich ulokowana jest w poprzek wagonu, a część wzdłuż przejścia (w ciągu dnia zwyczajowo pasażerowie z góry mogą siedzieć na dole, przy stoliku). Posiadacze dolnych miejsc chowają bagaż do schowka pod swoim łóżkiem (bezpieczniejsze rozwiązanie), a pasażerowie zajmujący górę mają półki na bagaż pod sufitem. Duże plecaki mieszczą się bez problemu. Jazda takimi wagonami sprzyja poznawaniu ludzi i integracji, jest także stosunkowo bezpieczna, ponieważ wszystko tu dzieje się na oczach pasażerów. Minusem płackarty  jest brak poczucia prywatności i duża „gęstość zaludnienia”.

- obszczij (symbol „O”) – wagony bezprzedziałowe, identyczne jak płackartne, ale z miejscami siedzącymi, kursujące zwykle na stosunkowo krótkich trasach. Jeśli wypadnie nocny przejazd obszczim, to na trzech pasażerów przypadają dwa miejsca leżące i trzeba jakoś sobie radzić.

- kupiejnyj (symbol „K”) - wagony z 4-osobowymi przedziałami, prawie dwa razy droższe od płackartnych. W każdym przedziale miejsca ułożone są w dwóch piętrach naprzeciw siebie, a pod oknem znajduje się stolik. Przestrzeń na bagaż jest pod dolnymi łóżkami oraz nad wejściem do przedziału. Przedział daje się zamknąć od środka, a w czasie postojów o zamknięcie można poprosić prowadnicę. W takich wagonów „kwaterowani" są przeważnie są uczestnicy wyjazdów grupowych.

Wada kupiejnych polega z kolei na tym, że turyści podróżujący indywidualnie przydzielani są do przedziałów niezależnie od płci (z wyjątkiem niektórych wagonów) i przez całą podróż jesteśmy skazani na towarzystwo tych samych ludzi – a nigdy nie wiadomo, na kogo trafimy. Dlatego osobom planującym samotną podróż zdecydowanie sugerujemy wybór płackarty.

- luks (symbol „Л”) - wagony z 2-osobowymi przedziałami, najdroższe i jeżdżące tylko w składach pociągów najwyższych kategorii. 

We wszystkich rodzajach wagonów miejsca sypialne dolne oznaczone są numerami nieparzystymi, a górne – parzystymi.

Takie same klasy wagonów obowiązują w pociągach białoruskich i ukraińskich oraz we wszystkich innych państwach byłego ZSRR, a także w Mongolii.

;