Dlaczego w ogóle jechać Koleją Transsyberyjską? Dokąd? Jak wygląda taka podróż i jak można ją zaplanować? Wyjaśniamy najważniejsze sprawy związane z podróżowaniem Koleją Transsyberyjską.
1. Dlaczego warto?
Kolej Transsyberyjska to najdłuższa linią kolejowa na świecie. Łączy Moskwę i europejskie regiony Rosji z wybrzeżem Pacyfiku, a po drodze przecina niezmierzone połacie Syberii. Wielodniowa jazda Transsybem to jedyny sposób, by swoim ciałem i umysłem poczuć ogrom ciągnących się za oknami przestrzeni. To podróż, w której liczy się nie tylko cel, ale droga i jej pokonywanie.
Wyprawy Koleją Transsyberyjską przyciągają miłośników rosyjskich klimatów, którzy dobrze wiedzą, że Rosję najlepiej obserwować z perspektywy pociągu. W podróż Transsybem ruszają również wytrawni globtroterzy – dla nich to niepowtarzalne przeżycie i zwiedzając świat po prostu trzeba go doświadczyć.
2. Linie kolejowe
Podstawowa nitka Kolei Transsyberyjskiej łączy Moskwę z Władywostokiem, przecinając po drodze południową część Syberii. Odbijają od niej linie transmongolska i transmandżurska, które różnymi drogami docierają do Pekinu. Od „klasycznego” Transsybu odłącza się również Bajkalsko-Amurska Magistrala (BAM), biegnąca alternatywną północną trasą nad Pacyfik.
Oprócz tego Kolej Transsyberyjska ma połączenie z innymi liniami w europejskiej części Rosji – choćby z trasą między Moskwą a Petersburgiem.
3. Dokąd jechać Transsybem?
Podróż Koleją Transsyberyjską może być celem w samym sobie. Jednak wcale nie musi tak być i przejazd Transsybem można potraktować jako sposób dotarcia w jedno z wielu niesamowitych miejsc. Przykłady?
- Jezioro Bajkał – syberyjskie morze, którego nie da się opisać w krótkich słowach. Z pociągu trzeba wysiąść w Irkucku albo Ułan Ude, trafić nad brzeg Bajkału i cieszyć się jednymi z najpiękniejszych widoków na świecie.Zobacz: Bajkalskie TOP 10
- Władywostok i rosyjski Daleki Wschód – pokonawszy całą długość Transsybu trafiacie na piękne wybrzeża Oceanu Spokojnego.
- Kolejowa odyseja Rosja – Mongolia – Chiny z wypadami nad Bajkał oraz w mongolskie stepy. Wymaga trochę czasu, ale to jedna z najwspanialszych tras turystycznych na Ziemi.
- Zwiedzanie miast na trasie Transsybu – czekają na Was tatarskie zabytki Kazania, cerkiew Na Krwi w Jekaterynburgu, socrealistyczny Akademgorodok w Nowosybirsku, wspaniała drewniana zabudowa Tomska i Irkucka i wiele więcej.Opisy miast: Miasta na trasie
- Na Syberię, czyli w góry – miłośników dzikiej przyrody i wielodniowych trekkingów zachwycą trasy w syberyjskich górach. Nowosybirsk to punkt wypadowy w Ałtaj, a z Krasnojarska i Irkucka można wybrać się na szlaki Sajanów.
4. A daleko jeszcze?
Pociągi Kolei Transsyberyjskiej nie mkną z prędkością komety, a odległości do pokonania mają spore. Na tym polega ich urok, że w wagonie trzeba spędzić trochę czasu. Pociągi różnych kategorii (pasażerskie, pospieszne i firmienne) poruszają się różnym tempem. Oto przykładowe czasy przejazdu:
- Moskwa – Kazań: 12 godz. (w sam raz na nocny przejazd!)
- Moskwa – Jekaterynburg: 25 - 32 godz. (w zależności od pociągu)
- Moskwa – Nowosybirsk: 45 - 56 godz.
- Moskwa – Irkuck: 74 - 87 godz.
- Moskwa – Władywostok: 143 - 163 godz.
- Moskwa – Ułan Bator: 98 godz.
- Moskwa - Pekin: 127 godz.
A ile czasu trzeba poświęcić na cały wyjazd, którego częścią ma być podróż Transsybem? To już zależy od planowanej trasy i tego, jak dogłębnie chcecie poznać odwiedzane miejsca. Z własnego doświadczenia możemy podpowiedzieć, że na sensowną (tzn. taką, która pozwoli coś zobaczyć i coś przeżyć) podróż nad Bajkał trzeba przeznaczyć przynajmniej dwa tygodnie. Przy założeniu, że w jedną stronę jedziemy pociągiem, a w drugą lecimy. A pokonanie całego szlaku kolejowego z Moskwy do Pekinu z przystankami na Syberii i w Mongolii zajmie przynajmniej trzy tygodnie – choć lepiej poświęcić cztery lub pięć, żeby nie było to zwiedzanie po łebkach.
Jeśli potrzebujecie rad dotyczących zaplanowania podróży Koleją Transsyberyjską – skontaktujcie się z nami.
5. Jak wygląda pociąg, który jedzie przez Syberię?
Identycznie jak pociągi jeżdżące po całej Rosji i innych krajach byłego ZSRR. Dzielą się one na trzy kategorie: osobowe, pospieszne i firmienne. Osobowe jeżdżą najwolniej, a w ich składach zwykle służą wagony „nie pierwszej świeżości”. Firmienne są najszybsze, posiadają nowe bądź wyremontowane wagony i zapewniają najwyższy standard obsługi. A pospieszne to wariant pośredni.
Ale ważniejsze dla podróżnego są klasy wagonów:
- płackartne – miejsca sypialne w wagonie bez przedziałów
- kupiejne – 4-osobowe przedziały sypialne
- SW - 2-osobowe przedziały sypialne
Więcej na ten temat - przeczytaj artykuł Życie w pociągu.
6. Ile to kosztuje?
Na podstronie Bilety na Kolej Transsyberyjską podajemy aktualne ceny przejazdu pociągami na różnych odcinkach Transsybu. Możemy też wymienić kilka czynników, od których zależą ceny połączeń kolejowych w Rosji:
- Klasa wagonu: płackarta jest najtańsza, kupiejny średnio dwa razy droższy, luks kolejne dwa razy droższy
- Pociągi pasażerskie (najwolniesze) są najtańsze, a firmienne (najszybsze) – najdroższe
- Im dłuższa podróż, tym niższa cena za 1 km – dlatego finansowo korzystniejszy jest jeden długi przejazd niż pokonanie tej samej trasy z przystankami po drodze (trzeba kupować oddzielne bilety na kolejne odcinki)
- Pora roku – w sezonie letnim oraz w okresach świątecznych ceny są wyższe, a okresach jesienno-zimowych niższe. Różnice między latem a zimą wynoszą ok. 20-30%
- Moment zakupu – ceny biletów rosną w miarę postępu w ich sprzedaży. Kupując bilety z odpowiednim wyprzedzeniem, można też załapać się na promocje pozwalające oszczędzić nawet 50% ceny
Dodatkowo trzeba uwzględnić koszt uzyskania wizy rosyjskiej i wydatki na ewentualne noclegi, przejazdy lokalne, wyżywienie itp - ceny nieco niższe niż w Polsce.
7. Jak zamówić bilety?
Najlepiej za naszym pośrednictwem - przejdź na stronę Bilety na Kolej Transsyberyjską i zapoznaj się ze szczegółami.
Na stronie Podróże indywidualne możesz, oprócz biletów kolejowych, zamówić również wizy do Rosji oraz zarezerwować noclegi i przeloty (np. z Warszawy do Moskwy czy na powrotny lot z Syberii).
W razie pytań, wątpliwości (których na pewno nie brakuje) prosimy o kontakt:
tel. 696 989 985
kontakt@szerokietory.pl
Chętnie podzielimy się naszymi doświadczeniami, podpowiemy warianty tras, pomożemy zaplanować podróż, znajdziemy najkorzystniejsze przeloty i wskażemy najfajniejsze obiekty noclegowe.
Kolej Transsyberyjska - trasa
Trasa Kolei Transsyberyjska to rozległy i dość złożony temat. Wynika to faktu, że przebiega ona przez ogromne obszary i w swoich dziejach była wielokrotnie przebudowywana i rozbudowywana. Różne są teorie dotyczące tej kwestii, ale my się skłaniamy do tego, że tak naprawdę istnieje cały system linii kolejowych, które składają się na Kolej Transsyberyjską.
Trasa transsyberyjska z Moskwy do Władywostoki
Zdaniem niektórych, klasyczna trasa Kolei Transsyberyjskiej przebiega z Moskwy do Władywostoku. Z rosyjskiej stolicy dwie równoległe nitki - przez Jarosław oraz przez Kazań - prowadzą do Jekaterynburga, który znajduje się po wschodniej stronie Uralu, czyli już w Azji. Następnie pociągi pokonują monotonne przestrzenie rozległej Niziny Zachodniosyberyjskiej, przekraczając wielkie syberyjskie rzeki takie jak Irtysz, Ob i Jenisej oraz mijając kolejne miasta: Omsk, Nowosybirsk i Krasnojarsk.
Po dotarciu do Irkucka linia kolejowe zbliża się do słynnego jeziora Bajkał i okrąża jego południowy kraniec. Dalej przez Ułan Ude i Czytę transsyberyjskie pociągi jadą na rosyjski Daleki Wschód, by finalnie dotrzeć do Władywostoku - wspaniałego portu położonego nad brzegiem Pacyfiku.
Transsyberyjska podróż do Chin
W innym ujęciu tzw. Szlak Transsyberyjski obejmuje także podróż przez Mongolię aż do Pekinu. Turyści, którzy wybierają ten wariant podróży trasą Kolei Transsyberyjską, po minięciu Bajkału w mieście Ułan Ude odbijają na południe i kierują się do Mongolii, by przez połacie stepów i pustyni Gobi dotrzeć na granicę chińską, a stamtąd - do Pekinu.
Bajkalsko-Amurska Magistrala
Inna ważna odnoga, który stanowi element systemu Kolei Transsyberyjskiej, to słynna Bajkalsko-Amurska Magistrala, która przebiega równolegle do podstawowej nitki Transsybu, ale jest od niego oddalona o kilkaset kilometrów na północ. BAM zaczyna się na niepozornej stacji Tajszet, mija Brack (przekracza tam Angarę) i dociera do północnych brzegów Bajkału. Następnie przez prowadzi przez dzikie i słabo zasiedlone tereny północnej części Syberii, by ostatecznie dotrzeć na brzeg Pacyfiku.